Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder i vår Integritetspolicy
Page-part not found : ToppBanner

Nyheter

2019-01-03
CoreCMS lever och uppdateras vid behov, men vår huvudsakliga plattform för desig...
2016-12-14
Ådalshälsan ville ha en ny responsiv hemsida och med utgångspunkt från deras öns...
2016-09-16
Nordtruck är en av CoreITs äldsta och trognaste webbkunder som nu fått en helt n...
2016-05-09
CoreIT levererar webbplatser i Wordpress och den första som är installerad i vår...
2016-02-29
Allt fler av våra kunder i CoreCMS väljer att göra sina sidor responsiva. Respo...
2015-11-23
Vi är väldigt glada att Kent Watch & Jewellery i Sundsvall valt ShopIT som e...
Page-part not found : PagePostNews

Fakta sökmotoroptimering

Ordet sökmotoroptimering kommer från det engelska ordet Search Engine Optimization (SEO). Det handlar om att optimera webbsidor för så stor synlighet som möjligt i sökmotorer som Google. Allt för att öka exponering och trafik till din webbplats. 

Andra termer för SEO kan vara sökoptimering, sökbarhetsoptimering eller sökmotorsoptimering.

Besöksvänligt

För att skapa en så optimal webbplats som möjligt ska man i grund och botten bygga en webbplats avsedd för besökaren och inte lägga allt fokus på sökmotorer. Fokuserar man på det så kommer man att uppskattas både av besökaren och av sökmotorer. Om man går för hårt fram eller inte vet vad man gör kan man bli nedgraderad eller bli bortfiltrerad i sökresultaten. 

Hos oss kan du få hjälp med att stiga bland sökresultaten. Vi har kompetens och håller koll på det senaste inom sökmotoroptimering.

Vad kan man själv tänka på vid sökmotoroptimering?

Det finns många saker som spelar in hur en sida på en webbplats placerar sig i sökresultatet (SERP).

Innehållet

Själva innehållet på din sida är väldigt viktig, försök använd relevanta uppgifter och fakta som sökmotorerna kan hitta.

Sidrubrik/Titel

Rubriken/Titeln på sidan är det är som en besökare ser först i sin sökmotor. Den ska vara lockande och innehålla viktiga nyckelord som beskriver vad din sida handlar om.

Meta beskrivning

Används för att tala om för besökare och för sökmotorer vad en sida handlar om. Den ska både vara intressant och lockande samtidigt som den ska tala om vad din sida innehåller. I CoreCMS finns en extrafunktion där du själv kan detaljstyra Title och Meta Description, kontakta oss för mer information om funktionen.

Innehåll som är speciellt för verksamheten

Att din webbplats har ett unikt innehåll är oerhört viktigt. Ett garanterat sätt att hamna högt i sökmotorer är att vara unik.

Interna länkar

Försök lägga in länkar inom webbplatsen till andra sidor på din webb, för att också informera och skapa intresse för de sidorna. Överdriva dock inte antalet länkar, då det blir mest förvirrande.

Länka externt

Om din hemsida eller din verksamhet finns omnämnd på andra webbplatser, länka gärna till dessa andra domäner som berättar mer om det du skriver om. Jobba med dina partners så att de länkar till dig, och helst specifikt till undersidor som handlar om det de skriver om i sina sidor.

Fetmarkera text

I brödtext, försök att fetmarkera viktiga ord så att de sticker ut extra mycket på din sida. Då ser både besökaren att detta ordet är extra viktigt att fokusera på och det uppmärksammas också av sökmotorerna.

Rubrik-formaten

Använd rubrikformaten (rubrikerna) på rätt sätt, försök göra rubriken beskrivande för innehållet under den. Rubrik 1 ska man bara använda en gång på varje sida av en webbplats, det allra bästa är om den inte är samma som titeln av sidan.
_________________________________

Vi påminner om att kontakta oss först för Sökmotoroptimering istället för att hoppa på telefonförsäljare eller andra leverantörers tjänster, vi har störst insikt i hur CoreCMS fungerar tillsammans med Google osv.

Gå till Mobilversion